Tuesday, November 2, 2010

Stockholm - říjen 2010


Stockholm jako z pohlednice


Stockholm není úplně tradiční turistická destinace na říjen, ale nebylo zbytí. Někde bylo trefně napsáno, že kromě Japonců se tak zasvěceně a hluboce o denimu dokaží rozpovídat jen Švédové. Přesně tam byo napsáno "fousatí Švédi a potetované Švédky". To sedí. Severská (a švédská obzvlášť) posedlost denimem a módou obecně, se odráží nejen v množství ve světě úspěšných značek, ale i člověk neznalý poměrů si všimne, že lidem ve Stockholmu rozhodně není jedno, v čem na ulici chodí. Koneckonců móda je asi významnější exportní artikl než švédský pop. Podle mě je to jedině dobře. Výběr je obrovský, od začek levných jako je švédský obchodní zázrak Cheap Monday, přes značny ryze švédské (Denim Demon, Indigofera nebo Nudie, ) až po ty nejdražší exkluzivní japonské modely (Momotaro, Sugar Cane atd.). Široké nabídce odpovídá i nabídka obchodů, od nejmenších obchodů, kde se prodává jedna nebo dvě značky až po téměř celé patro v luxusním obchodním domě NK. V roce 2003 byla v NK zavražděna švédská ministryně zahraničí Anna Lindh. Ale o tom se moc nemluví...

Atrium v NK Stockholm


Jinak je Stockholm město, ve kterém se asi i přes dlouhou zimu (letos už v polovině října sněžilo) žije asi příjemně, i když je zde v porovnání s většinou evropských metropolí velmi draho. Město je rozprostřené na spoustě ostrovů propojených mosty a pendlujícími trajekty. Všude spousta zeleně a díky mýtnému je v centru aut jen minimum. Vtipné je, že ani mráz nepřekáží místním v jízdě na kole nebo na skůtru.

Custom Culture
Pak, že se nedá v zimě jezdit na kole


Všichni umí velmi dobře anglicky a to tak, že obstojně mluví i řecký výčepák v irské hospodě. Prostě kosmopoliti. Na příslovečnou severní chladnou odtažitost se nám narazit nepodařilo. 

Zajímavostí je, že v obchodě koupíte pivo jen do 2,2% alkoholu a normální (ve Švédsku tzv. silné) pivo se dá koupit za nemalý peníz jen v hospodě. I přes neuvěřitelně vysoké ceny piva jsou hospody poměrně plné a nabídka piv velmi široká. Vedle tradičních značek typu Carlsberg, Tuborg, Heineken jsou všude běžně k dostání i obskurní belgická piva, ale i piva česká. Překvapivě nejvíc asi Starobrno, následované Staropramenem. Obojí oceněno jako pivo pro znalce, čili dražší než ostatní.

Sice netočí Gambáč, ale má tam svojí ulici

Zajímavé části města se dají obejít klidně i pěšky a jednotlivé čtvrti se od sebe dost liší, jak architekturou, cenami, tak i strukturou obyvatel. Nicméně ulice jsou čisté všude a lidi příjemní jakbysmet. Rozhodně je to místo, které stojí za návštěvu.

S hřebama na kolech tudy ne!

Zimní noci jsou dlouhé, tak ať stojí za to

Nábřeží jako ze škatulky

Extra čerstvý sleď - nejlepší

Tržnice nechybí v žádném městě, jenom v Praze bohužel nic
Více fotografií tady

No comments:

Post a Comment